fbpx

Hur folierar man ett tak och en huv blank svart på en röd Mercedes A45 AMG?

Rengör innan du börjar foliera

Att rengöra innan man börjar foliera är A och O för att du ska uppnå ett bra resultat som håller sig över tid.

Jag brukar alltid tvätta bilen ordentligt enligt metoden i denna länk. Det är verkligen viktigt att få lacken så ren som det bara är möjligt för att foliens klister ska fästa. Efter att jag tvättat bilen enligt beskrivningen i länken ovan så brukar jag torka bilen helt torr. 

När man folierar så viker man som oftast in folien på baksidan av en huvs kant exempelvis och därför måste även baksidan på den del du ska foliera också rengöras riktigt. Detta steg tar jag som oftast i samma veva som jag med en trasa spritar av hela ytan så baksidan också spritas helt ren. 

Om du nu är nöjd med rengöringen och dom delar av bilen som ska folieras är helt rengjorda och spritade. Sista steget i rengöring är då att ta tryckluft och blåsa av den del som du ska foliera så allt damm och eventuellt lös smuts från trasan också avlägsnas från ytan. Allting som kommer under folien i form av skräp, smuts, defekter i lacken med mera kommer nämligen synas igenom så det går inte att dölja någonting med en folie.

Mät hur bred och lång ytan är

Mät hur bred och lång ytan du ska foliera är. Exempelvis om en huv är 155 cm bred och 115 cm lång så måste du rulla ut rullen med folie vågrätt om du står framifrån eftersom rullen bara är 152 cm bred. Det går absolut med hjälp av värme sträcka folien dom där cm som saknas men man ska aldrig sträcka en folie i onödan om man inte verkligen måste. 

Ta alltid till cirka 10 cm åt vardera håll när du måttar och skär ut folien. Anledningen till att man tar till cirka 10 cm åt varje håll är för att man ska kunna hålla i där när man sträcker ut folien över huven om det är en huv man folierar. Om man har lite överhäng att hålla i så behöver man aldrig ta i klistret som ska sitta emot lacken. 

Det underlättar verkligen för dig och hela ditt arbete och du ser till att fixa någon form av skärbord som är tillräckligt stort för folierullen. Jag har byggt ett som är lite bredare än rullen och cirka 2 meter långt. Uppe på skärbordet har jag en begagnad skärmatta från ett skyltmakeri som jag skurit till i rätt mått för bordet. Bordet kan jag fälla upp mot väggen när det inte används då det skulle ta väldigt stor plats annars. 

 

 

Lägga på folien

Nu när du rengjort rejält, spritat ytan, blåst med tryckluft och skurit till ett lagom stort folie ark för den ytan så ska du börja med själva folieringen. Se då till att ha följande verktyg till hands:

1. Brytbladskniv med nytt knivblad.

2. Varmluftspistol.

3. Monteringsskrapa med ena sidan täckt av mjuk filt.

4. Magneter eller maskeringstape.

5. Monteringshandskar.

Jag brukar skära bakpappret mitt i tu innan jag tar folien från skärbordet med hjälp av en avskärare. På så vis kan jag ta av halva bakpappret åt gången och minskar då risken att det ska gå åt skogen med det hela. 

Lägg sedan folien försiktigt på huven, passa in den där den ska ligga så du har lika mycket överhäng runt om. Fäst den sedan tillfälligt med magneter eller maskeringstape. Rulla försiktigt av bakpappret utan att göra veck i folien för eventuella veck som uppstår måste innan du lägger folien mot lacken värmas bort. När man värmer försiktigt på ett veck så lagar folien sig själv, självläkande. 

 

Skrapa fast folien

När nu folien ligger där den ska ligga och du har inga synliga veck och bakpappret är borttaget. Då är det dax att fästa folien med hjälp av monteringsskrapan någonstans i mitten så den ligger kvar. När du applicerat fast folien i mitten så tar du i ett hörn och drar försiktigt så du drar ut folien så den blir “sträckt”. Upprepa samma i varje hörn så hela folien ligger så sträckt som möjligt över hela ytan, fäst sedan med hjälp av skrapan eller en hand folien i det mest sträckta läget du kan uppnå. 

Nu är det bara att börja skrapa med monteringsskrapan från mitten och utåt kanterna med filtsidan av skrapan mot folien. Anledningen till att du ska skrapa från mitten och utåt är för att få med så mycket luft som möjligt inifrån mitten ut mot kanterna så det inte blir luftbubblor i folien. Även om folien har så kallade luftkanaler så är det bästa alltid att försöka få med så mycket luft man kan från början. Det är tidskrävande och en aning jobbigt att gå efter och trycka till luftbubblor med fingrarna. 

Sträck folien runt kanterna

Det finns så klart flera olika monterings tekniker när det kommer till foliering, detta är mitt sätt att foliera. 

När du nu skrapat fast folien mot lacken från mitten och ut mot kanterna så långt det är möjligt utan att ta hjälp av varmluftspistolen så är det dags att ta fram pistolen och börja värma.

Ta tag i folien ute i kanten där den inte ska emot lacken, håll ett stadigt grepp och värm samtidigt försiktigt över ytan som inte är mot lacken. Du kommer du se att folien blir helt “sträckt” om du håller den stilla samtidigt som du värmer på den delen som är “i luften”. När du värmt försiktigt så folien är sträckt så lägger du ifrån dig varmluftspistolen och tar tag med bägge händerna och samtidigt som du håller folien sträckt lägger du ner den lacken. Om det gick bra nu så fäster du folien så den sitter kvar där och sedan skrapar med monteringsskrapan så den sätter sig mot lacken. Upprepa detta tills hela huven är folierad. 

Skär rent överflödigt material

När nu folien sitter på plats över hela huven så är det bara att börja skära bort överflödigt material. Då menar jag att du skär bort allt utom det som ska vikas runt kanten på huven. Du skär alltså så rakt du kan cirka 0,5 – 1 cm utanför kanten runt om hela huven. 

När du skär folien ska du aldrig skära mot lacken. Skär så knivbladet går fritt i luften på andra sidan folien. Om du skär mot lacken så kommer det bli repor och du riskerar att det börjar rosta. 

Vik runt folien runt kanten

När du nu har skurit rent runt hela huven så ska du börja vika runt folien runt kanten. När du viken folien runt kanten så måste du se till att det inte blir veck, om det blir veck så finns risken att folien lossnar med tiden. Du kan med fördelhär använda varmluftspistolen lite försiktigt för att göra folien mjukare och inte lika svår att handskas med. Ta sedan ett finger och dra försiktigt på kanten av huven så du “masserar” folien runt kanten. Gör samma runt hela huven så hela folien är vikt runt kanten.

Eftervärmning

En sak som många, väldigt många missar eller struntar i när dom folierar är just eftervärmningen. Eftervärmningen och rengöringen är det som enligt mig avgör om det ska bli bra och hållbart över tid eller inte.

Det som händer när man eftervärmer är att dels folien sätter sig på plats ordentligt. Man ser om det kommer upp några nya luftbubblor som man då trycker till med fingrarna. Folien kanske har blivit repig under monteringen, det försvinner med hjälp av värme för dom flesta folierna är självläkande. Och det viktigaste – Folien tappar minnet vid en viss temperatur. När en folie kommer upp i en viss temperatur (kolla vad tillverkaren av just den folien du använder anger för grader) så tappar den minnet, dvs den minns inte vart den var från början. På så vis kryper den inte tillbaka till sitt ursprungliga läge när den utsätts för värme i solen exempelvis. Anledningen till att en folie släpper är oftast för den inte är eftervärmd eller för att det inte är riktigt rengjort innan monteringen. 

Nu har du folierat klart!