fbpx

Är dom keramiska lackskydden verkligen så bra?

Är keramiskt lackskydd så bra?

Kan ett keramiskt lackskydd verkligen uppfylla allt det som det sägs?

Ska man ska tro på allt som sägs angående dom keramiska lackskydden som bokstavligt talat har exploderat under dom senaste åren? Jag ska här försöka förklara min syn på det hela och vart alla dessa metoder att överdriva sin marknadsföring kommer ifrån.

Jag som jobbar i branschen och har jobbat i branschen under hela tiden som denna förändring skett i branschen har sett hur fokuset har bytt riktning helt och hållet för dom som driver bil rekond företag. 

Eftersom denna bransch länge har varit väldigt underbetald så har väl dom flesta försökt hitta något sätt att tjäna pengar på vilket är helt naturligt för att överleva. Branschen i stort har bytt fokus från kvalité och långsiktiga kundrelationer till att försöka komma åt dom snabba pengarna. Men som många vet så är sällan snabba pengar någonting som långsiktigt kan ta oss framåt, oavsett bransch. 

Keramiskt lackskydd är en konsekvens som har kommit av att branschen är underbetald, att det är svårt att göra sig bra pengar på att rekonda bilar. Att priserna är så låga som dom är har kommit ur att det har tillkommit aktörer i branschen som tar alldeles för lite betalt och att folket, åtminstone en stor del av folket gärna vill åt billigaste möjliga pris. Man vill inte betala mer än nödvändigt och då måste dom aktörerna som tar bra betalt sänka sina priser för att fortsättningsvis behålla eller få nya kunder. 

Vad är dom vanligaste argumenten för keramisk lackskydd?

Jag ser dagligen reklam för keramiska lackskydd, olika keramiska behandlingar med mera. Sättet dom marknadsför produkterna och tjänsterna på är enligt mig löjligt överdrivna. 

När jag vill attrahera kunder till min rekond verksamhet så fokuserar jag på att marknadsföra dom tjänsterna jag erbjuder, på kvalitén av utförandet. Jag säger eller skriver ingenting som jag inte till fullo kan stå upp för eller bevisa. Jag vill att mina kunder ska känna tillit och lita på mig, då kan jag naturligt vis inte chansa och överdriva, dra till med lovord jag inte kan garantera. 

Här listar jag några av dom argument som används i marknadsföringen av keramiska lackskydd:

  • Keramiskt lackskydd gör att bilen blir lätt att tvätta.
  • Det ger lacken ett otroligt hårt ytskickt.
  • Keramiskt lackskydd är som att lägga på en extra hård klarlack.
  • Skyddar mot salt, sand och annan smuts.
  • Det ger ett bra skydd mot solens UV-strålning.
  • Keramiskt lackskydd har en hållbarhet på flera år, ibland påstås även att det håller en livstid.
  • Du behöver inte polera eller vaxa bilen efter att du lagt på ett keramiskt lackskydd.
  • Det höjer andrahandsvärdet på bilen.
  • Skyddar mot stenskott.
  • Skyddar mot repor.
  • Skyddar mot insekter.
  • Det ger bra vattenavrinning.
  • Det ger hög glans och.
  • Skyddar mot klotter.

Stämmer då dessa påståenden?

Den stora frågan är så klart om alla dessa påståenden om dom olika keramiska lackskydden och behandlingarna stämmer? Mitt svar utifrån mina egna erfarenheter är nej.. Jag har testat många av dom olika lackskydden som finns ute på marknaden, jag kommer inte nämna någon specifik leverantör eller tillverkare.

Sen finns det naturligtvis flera keramiska lackskydd på marknaden som fungerar utmärkt, det är inte produkter i sig jag har något emot. Det är det sätt som produkterna och tjänsterna kopplade till denna produktkategori marknadsförs. Jag tycker att man ska fokusera på fördelarna men man måste då vara ärlig och inte varken överdriva fördelar eller förminska nackdelar. Och absolut inte fara med osanning och utlova helt orimliga garantier som logiskt sett är helt omöjliga att uppnå. Det är just det sistnämnda jag reagerar på. Många aktörer, säljare som utförare som på något vis helt eller delvis försörjer sig på keramiska lackskydd verkar ha dragits in i detta. Att det är obligatoriskt att man måste framhäva dessa överdrivna argument. 

Av ovanstående text att döma så är det tillverkarna och dom som säljer dessa produkter som har mer eller mindre påtvingat även dom som utför tjänsterna kring detta att det är så man ska marknadsföra det helt enkelt. Och… det verkar ju sälja rätt bra ändå. Men att sälja en gång till varje kund och sen aldrig mer, är det verkligen något att eftersträva? Är det inte bättre att försöka fokusera på långsiktiga kundrelationer? Att göra sitt bästa för att på ett ärligt sätt kommunicera det man erbjuder till kunden så att kunden får ett förtroende som på sikt leder till flera affärer och återkommande kunder. 

Vi går igenom några av argumenten för keramiskt lackskydd

  • Keramiskt lackskydd gör att bilen blir lätt att tvätta – Att ett keramiskt lackskydd skulle bidra att bilen blir lätt att tvätta är både sant och falskt, mest falskt. Anledningen att påstående finns är för att ett keramiskt lackskydd ger en “hydrofobisk yta” vilket betyder att ytan som skyddet skapar är vattenavvisande, precis som fett, olja och silikon, mer om det finns att läsa på Wikipedia. Anledningen till att påståendet att bilen skulle bli lättare att tvätta är falskt är dels för att en yta som är fet och stöter bort vatten även stöter bort avfettning och rengöringsmedel. När inte avfettningen stannar kvar på lacken och verkar på smutsen så blir det logiskt att det inte resulterar i att bilen blir särskilt lätt tvättad, 1+1 = 2. Och som alla vet, en fet yta drar till sig smuts.
  • Det ger lacken ett otroligt hårt ytskickt – Det påstås att keramiskt lackskydd ger en hård yta som kan jämföras med glas och ska skydda mot repor, stenskott, insekter, fågelspill, solens UV-strålning, salt, sand, smuts och ibland påstås även att det tål flera tusen grader värme. Jag är däremot inte beredd att hålla med. Här behöver jag inte förklara utan den som efter att ha läst det jag skrivit hittills fortfarande tror att påståendet är sant, gå igenom allting igen i huvet.
  • Det ger en hållbarhet på mellan några år till en hel livstid – Att ett lackskydd skulle hålla en livstid beror så klart på vems livstid man utgår ifrån. Ett vanligt traditionellt vax kan ju hålla en livstid det med om man har bilen stående i ett garage utan yttre påfrestningar. Men att den hållbarheten innefattar att man använder bilen dagligen och av normalt bruk blir det inte sällan repor i lacken, stora som små, det skyddar inte lackskydd mot. 
  • Att lägga på keramiskt lackskydd resulterar i ett högre andrahandsvärde – NEJ, det som bidrar till ett högre andrahandsvärde är underhåll. Om man istället för att betala för en keramisk lackbehandling lägger dom pengarna i en burk tills den dagen bilens säljs och då lägger ihop pengarna i burken med pengarna från försäljningen skulle däremot ge mer pengar.

Vad är min slutsats i detta då?

Vad är min personliga slutsats i detta då? Jo min personliga slutsats i detta är att keramiska lackskydd är en grupp överhypade produkter som tillkommit av att branschen är underbetald. Ett sätt att balansera upp intäkterna i verksamheten eftersom keramiska lackbehandlingar är ofta väldigt överprisade. Att det har blivit så stort tror jag är just för att det ger en så pass bra vatten avrinnande yta och många tycker det är fascinerande när vattnet stöts bort från lacken. Man tycker den egenskapen i sig är så häftig att man blir blind för nackdelarna. Man kan ju också lätt få för sig att om vatten inte fastnar på lacken fastnar inte smuts heller men det är faktiskt bevisat att smuts fastnar rätt bra på en hydrofobisk yta. 

Men som sagt ovan – Det är inte produkten i sig jag är emot, det är sättet produkten marknadsförs på. Var och en får avgöra själv vad man väljer att tycka om, jag vill inte försöka få någon att hata keramiska lackskydd. Men jag har valt att inte marknadsföra keramiska lackskydd i min verksamhet för att många andra i branschen gör det så det räcker. Jag kan applicera keramiskt lackskydd åt en kund om kunden själv efterfrågar det, först är jag ärlig med att det inte är så väldigt fantastiskt som det ofta framställs.

Jag har istället för att promota lackskydd valt att satsa på långsiktiga kundrelationer där kunderna kommer tillbaka för att dom är nöjda. Jag marknadsför dom tjänsterna jag utför istället för dom produkterna jag använder i tjänsterna. Jag har valt att tjäna lite pengar på varje kund flera gånger istället för att tjäna mycket på varje kund en gång och sen aldrig mer. 

ÄRLIGHET OCH TRANSPARENS VARAR ALLTID LÄNGST

OBS! Detta ämne kan ofta vara känsligt för vissa, jag vill påtala att detta är min syn på det, min åsikter och mina val. Alla är fria att tänka och tycka som dom vill.

Call Now ButtonRing nu