fbpx

Att rengöra lacken på djupet är viktigt att göra innan man börjar polera eller vaxa en billack.

Det kan i vissa fall räcka med att göra en grundlig tvätt av bilen innan polering eller vaxning, hur du gör det kan du läsa om i vår tvättguide. Men ofta finns det även små metallpartiklar som sitter fastbränt i lacken, kallas också “Flygrost” och kommer från exempelvis bromsarna, dubbdäcken och broövergångar med mera. Det kan såklart också finnas annan typ av smuts som man inte lyckas få bort genom en tvätt. Om man polerar eller vaxar en billack utan att rengöra den på djupet så kan dessa små smutspartiklar fastna i trissan och följa med den runt och skapa mer repor än innan du började polera eller vaxa, därför är det väldigt viktigt att verkligen få bort all smuts innan man går vidare.

Här kommer några olika alternativ som vi brukar använda oss av för att rengöra lacken på djupet:

Rengör lacken från flygrost med hjälp av flygrostborttagare.

  1. Flygrostborttagare reagerar med metallpartiklarna.

    Det finns många olika flygrostborttagare ute på marknaden, vi använder oss bara av Ultimate Fallout Remover som vi tycker fungerar utmärkt när det kommer till flygrost och riktigt nersmutsade fälgar.

    Efter att man har tvättar bilen grundligt så applicerar man flygrostborttagaren på dom områden det kan tänkas finnas flygrost och låter den verka i några minuter. Man kan ibland se när metallpartiklarna löser upp sig från lacken under tiden detta medel arbetar.

    Vi rekommenderar starkt att man använder gummihandskar och andningsskydd när man använder detta medel eftersom det luktar väldigt starkt och det är absolut inte bra att få på huden.

    När medlet har verkat några minuter så spolar man av bilen nerifrån och upp med högtryckstvätt och sen är det klart.

    Det här är ett alternativ som man inte bör ta för givet att det ska avlägsna all flygrost, om det är riktigt mycket på en bil så räcker kanske inte detta utan då måste man kanske gå på alternativ två.
    flygrost

  2. Rengör lacken från flygrost med hjälp av “lera“.

    Lera, karosserilera, clay, claybar.. Det finns många olika benämningar på detta.

    Lera är som det låter, en lerklump som man gnider mot lacken och på så vis fastnar metallpartiklar och annan smuts i leran.
    Man måste också använda någon form av vätska som gör att leran kan “glida” mot lacken, i dom färdiga kiten som säljs följer det ofta med en typ av “Detailer“, det fungerar också med en stark blandning bilschampo och vatten.

    Leran kan användas många gånger om man tar hand om den på rätt sätt och inte tappar den på marken för då kan den många gånger vara förbrukad. När man sprutar på den här vätskan och gnider leran mot lacken så känner man hur det först är strävt och ju mer man gnuggar så blir det mindre och mindre strävt och man kan också se i lerklumpen att det fastnar en hel del smuts i den.

    När man gnuggat en stund så knådar man bara om klumpen så man får fram en yta med mindre smuts. Efter att man gjort detta på dom områden av bilen som har flygrost så är det bara att torka av den med en microfiberduk och börja polera eller vaxa.

    Vi rekommenderar att man polerar bilen efter att man lerat den eftersom att det blir en del smårepor eftersom man gnider smutsen mot lacken, dock blir det bara microrepor som man snabbt får bort med rubbing eller polish.

  3. karosserilera

Call Now ButtonRing nu