fbpx

här sammanfattar vi lite information om foliering.

Varför folierar man bilen?

Foliering / Carwrapping har under dom senaste åren verkligen exploderat världen över. Foliering är ett alternativ till att lacka om bilen, för att byta färg på lacken främst. Foliering kan också göras i samband med att bilen är ny och man vill exempelvis skydda lacken från yttre åverkan då folien har en skyddande effekt mot mindre stenskott, solens UV-strålning, fågelspill med mera. Foliering var från början mest avsett för taxibilar och annat för att byta färg till exempelvis gul för att sen när man ska sälja den taxibilen kan få fram bilens original lack i nära nyskick. Idag folierar man alla olika typer av fordon. För privata aktörer är det oftast för att man vill just byta färg eller skydda lacken. Det finns en uppsjö olika färger, nyanser och olika ytskikt man kan välja mellan på en folie. Enbart din egen fantasi kan sätta stopp för hur just din bil ska se ut. 

Det finns olika typer av folie, som är tillverkade för olika ändamål. Dels finns den vanligaste folien som är för att ändra färg på ett yrkesfordon, taxi, företagsbilar bussar, lastbilar med mera. Det finns även helt transparenta skyddsfolier som är avsedda att skydda lacken mot lite hårdare påfrestningar, denna typ av folie monteras i regel enbart på dom mest utsatta partierna på bilen. 

Är det svårt att foliera en bil?

Det är en definitionsfråga, som hur långt är ett snöre? Om man är duktig på att arbeta med händerna och är någorlunda konstnärligt intresserad så kan man absolut med hjälp av Google lyckas med en foliering. Men tålamod och sunt förnuft i kombination med ett rumstempererat utrymme där man kan utföra folieringen är ett måste. När man folierat några bilar så har man oftast lärt sig dom vanligaste misstagen och kan med hjälp av att reflektera tillbaka lära sig en hel del. Första bilen man folierar tar lång tid, du kommer inte lyckas under en arbetsvecka om du ska uppnå någorlunda hyfsat slutresultat. 

Kan man tvätta en folierad bil med avfettning?

Kan man tvätta en folierad bil med avfettning? Svaret är JA!

Om bilen är folierad på rätt sätt med en bra folie så är det absolut inga problem att använda varken Kallavfettning, alkalisk avfettning eller fälgsyra när man tvättar. Risken som kan uppkomma om det inte är korrekt utfört är att kallavfettningen kan krypa in bakom folien och lösa upp klistret men så länge folien sitter ordentligt mot lacken överallt så är det absolut inga problem. Jag har tvättat väldigt många bilar som varit folierade och aldrig haft problem. 

Vilken folie är bäst?

Vilken folie är bäst? Det är en fråga vi ofta får… Det finns många svar på den frågar. 

Det finns ganska många olika tillverkare, serier och egenskaper på folie. En folie kan vara tjock, tunn, lätt att sträcka, svår att sträcka, lång livstid, kort livstid med mera med mera. Det är också väldigt individuellt vilken sorts folie man personligen föredrar. Jag har testat väldigt många av dom vanligast förekommande på vår nordiska marknad, även billigare China folier.  

IOm inte priset spelar någon roll och man vill ha en folie som går snabbt att jobba med, inte har så hög eftervärmnings temperatur, är enkel att jobba själv med osv så är min personliga favorit Avery Dennison. Den är väldigt tunn, man kan utan problem foliera en hel bil själv med den utan någon hjälp av en andra montör. Den går snabbt att eftervärma till skillnad från en billigare folie då man inte behöver värma den upp till mer än 90 grader. Nackdelarna med Avery Dennison är väl att den är dyr och den är kanske lite väl tunn. Om underlaget inte har en och samma färg överallt så ser man vilken nyans underlaget har. 

Min favorit i det billigare segmentet är Oracal 970 serien, den kostar ungefär hälften så mycket som Avery Dennison. det känns som Oracal 970 är ganska tjock och skyddar lacken väldigt bra. Till skillnad från en tunnare folie så är det att föredra om man är två montörer till denna folie då den är ganska svår att sträcka utan att samtidigt använda värmepistol. Med rätt kunskap kan man absolut foliera en hel bil själv med denna folie men kanske inte som nybörjare. 

Sen finns det en hel uppsjö av andra tillverkare och serier av folie. Vi använder oss av VN Vinyls som leverantör, dom har ett brett sortiment och dom kan svara även  på lite svårare frågor, dom har snabba leveranser och bra priser. Dom har också bra utbildningar inom foliering. 

Hur folierar man en bil?

  1.  Rengöring – Rengöringen är A och O när du ska foliera, om du inte gör detta riktigt så kommer det inte bli bra oavsett hur duktig du är eller vilken folie du använder. Vi brukar första tvätta bilen riktigt rejält enligt denna guide. Använd både Kallavfettning, alkalisk avfettning och någonting som löser upp flygrost. Efter att du har tvättat bilen grundligt efter alla konstens regler så ska bilen torka riktigt.
  2. Demontering – Du måste oftast demontera vissa delar av bilen för att komma åt att foliera så det blir snyggt och för att det inte ska synas igenom vad det är för originalfärg på bilen. Vi brukar demontera strålkastare, grill, sidokjolar, stötfångare, dörrhandtag, bakljus, vinge, antenner, fälgar med mera. Om du har möjlighet så palla upp bilen eller använd en billyft för att komma åt även längst ner på bilen. När du demonterar alla dessa delar, lägg skruvarna i påsar eller burkar som du märker upp med respektive del.
  3. Sprita av en sista gång – Innan du ska lägga på folien efter att du gjort ovanstående steg så rekommenderar vi att du en sista gång spritar av delen du ska foliera strax innan du applicerar folien. Var noga i detta steg och försök att komma åt överallt.
  4. Skär till en tillräckligt stor foliebit – När du ska skära till en tillräckligt stor foliebit för den delen du ska foliera så tar du alltid till cirka 10 cm åt vardera håll, skär aldrig ut en exakt så stor bit som du behöver. Det kommer kännas som slöseri men det är så det fungerar, du kommer slösa betydligt mer folie om du snålar från början.
  5. Dela bakpappret på mitten – På baksidan av folien sitter det ett skyddspapper som du tar bort för att komma åt den ytan som ska appliceras mot lacken med klister. Dela den på mitten med hjälp av en avskärare. Ta sedan bort halva bakpappret, lägg emot folien på ett ungefär där den ska sitta, fäst folien med hjälp av maskeringstape eller magneter. Fäst folien någonstans på mitten med hjälp av en skrapa. Sen när du ser att folien sitter på rätt plats så den räcker åt alla håll så tar du bort resten av bakpappret och försöker försiktigt sträcka ut folien mot kanterna så den blir slät och fin. Sen skrapar du från mitten och utåt kanterna. Dom flesta wrappingfolier har så kallade luftkanaler så små luftbubblor kan du få bort om du försiktigt med fingret trycker på dom.
  6. När du sträcker en folie – När du sträcker en folie, oavsett tillverkare eller serie så får man inte sträcka den för mycket. Hur mycket man kan sträcka en folie finns inget facit på, det får man lära sig under tiden man håller på. Men alla ytor som du sträcker måste du också eftervärma för att den inte ska krypa tillbaka till sitt ursprungliga läge.
  7. Själva appliceringen av folien är faktiskt en ganska liten del av hela processen, också det enda i processen som man tycker är kul. Det som tar längst tid är faktiskt rengöring, demontering och eftervärmning som vi kommer till strax.
  8. När du går runt ett hörn eller runt en kant med folien, se för det första till att det är helt rent och att du inte går för långt på andra sidan. Om det  blir veck så är det bara till din nackdel att du rundat kanten. Se till att du får så minimalt med veck som möjligt när du rundar en kant för där släpper det in smuts och fukt sen annars. 
  9. Om du ska skära direkt mot lacken så krävs det att du har väldigt bra känsla för detta, flera års erfarenhet skulle jag säga. Använd istället så kallad “Knifeless tape” så riskerar du inte att skära i lacken. Om du skulle skära i lacken så kommer det bli fula märken och det kommer vara risk för att det börjar rosta där sen. Om du skär mot glas så måste du använda “Stainless steel” knivblad, med sådana knivblad blir det inte skär märken i glaset.
  10. När du har folierat hela bilen och är nöjd med resultatet så är det dax för det som tar längst tid – Eftervärmningen! Att eftervärma alla ytor där du sträckt folien är ett måste om folien ska sitta kvar över tid. Om inte detta görs ordentligt så är det bara en tidsfråga innan folien börjar lossna. Det som händer när du eftervärmer folien är att du ska värma den upp till en viss temperatur (kolla specifikationerna för just den folien du använt) och när du når den temperaturen så “tappar folien minnet”. Med andra ord så minns inte folien vart den var från början. Väldigt många slarvar med detta och resultatet blir alltid samma. Det tar väldigt lång tid att eftervärma en hel bil men det är ett måste om det ska sitta kvar över tid. Använd en IR-Termometer när du eftervärmer. Detta är ett av dom absolut viktigaste stegen!!
  11. När du äntligen är klar med eftervärmningen så kan du börja montera ihop bilen igen. Jag brukar rekommendera att bilen ska stå inne i rumstemperatur åtminstone ett dygn efter att man eftervärmt den men det säger alla olika.